Facturen goedkeuren in Exact Online: alles wat je moet weten

za 14 dec 2024

Facturen goedkeuren in Exact Online: alles wat je moet weten

Het efficiënt beheren van inkoopfacturen is essentieel voor een goedlopende administratie. In Exact Online kun je via het tabblad Facturen goedkeuren je goedkeuringsprocessen volledig instellen en beheren. Hier lees je alles over de mogelijkheden en hoe je deze instelt.

Instellingen voor facturen goedkeuren

Om het tabblad Facturen goedkeuren te gebruiken, ga je naar Administratienaam > Instellingen > Tabblad Facturen goedkeuren. Hier definieer je jouw voorkeuren voor het goedkeuringsproces. Je hebt de rol Rechten toekennen nodig om deze functie in of uit te schakelen.

Belangrijkste functies

1. Goedkeuring inkoopfacturen inschakelen

Activeer deze functie als je wilt dat inkoopfacturen goedgekeurd moeten worden voordat ze betaald kunnen worden. Zorg ervoor dat minstens één gebruiker het recht heeft om facturen goed te keuren.

2. Goedkeurders toewijzen

Via de hyperlink Stamgegevens kun je gebruikers selecteren die facturen mogen goedkeuren. Gebruikers hebben hiervoor toegang nodig tot inkoopdocumenten en openstaande posten.

3. Specifieke facturen goedkeuren

Kies welke facturen je wilt laten goedkeuren:

  • Alle inkoopfacturen
  • Facturen met betalingswijze ‘Op krediet’
  • Facturen ontvangen via Peppol

Geavanceerde opties

1. Goedkeurderslimieten

Stel per goedkeurder een limiet in, zodat alleen facturen binnen dat bedrag goedgekeurd kunnen worden. Is het bedrag hoger? Dan gaat de factuur automatisch naar een goedkeurder met een hogere limiet.

2. Standaardgoedkeurder per leverancier

De eerste goedkeurder die aan een leverancier wordt toegewezen, wordt automatisch de standaardgoedkeurder. Je kunt dit later aanpassen via het tabblad Facturen goedkeuren.

3. Automatisch goedkeuren voor vaste leveranciers

Voor leveranciers die regelmatig dezelfde facturen sturen, kun je automatische goedkeuring inschakelen. Stel hierbij een limiet in om te voorkomen dat te hoge bedragen automatisch goedgekeurd worden.

4. Standaardgoedkeurder per kostenplaats

Voeg standaardgoedkeurders toe per kostenplaats. Dit kan via het overzicht van kostenplaatsen of de onderhoudspagina.

5. Opeenvolgende goedkeuring

Maak een goedkeuringsflow waarin leveranciers, kostenplaatsen en goedkeurders in stappen worden gekoppeld. Iedere flow moet uniek zijn en kan volledig naar wens worden ingericht.

Praktische voordelen

Met deze uitgebreide mogelijkheden kun je je goedkeuringsprocessen volledig automatiseren en personaliseren, waardoor je tijd bespaart en fouten voorkomt. Je behoudt altijd controle over betalingen, terwijl je processen soepel blijven verlopen.

Heb je vragen?

We begeleiden onze klanten doorheen de hele transformatie naar Exact Online. Van configuratie, tot opleiding en support, je kan bij ons terecht.

Neem vrijblijvend contact op met ons via onderstaande gegevens of via het contactformulier.

tomfin exact online partner veva van vooren

Veva Van Vooren

T. +32 479 17 17 27
E. veva@tomfin.be

Meer lezen

Cybersecurity binnen Exact Online

Cybersecurity binnen Exact Online

"We vertrouwen steeds meer op de digitale wereld, en dat maakt ons allemaal kwetsbaar." Deze woorden van Jack Krul, Corporate Information Security...