Btw-aangiften versturen van Exact Online naar Fiscaal Gemak

06 jan 2022 | Updates

Je kunt nu een koppeling aanmaken tussen Exact Online en Fiscaal Gemak om makkelijk btw-aangiften, ICP-aangiften of suppleties van Exact Online naar Fiscaal Gemak te versturen.

Om deze koppeling aan te maken, moet je de onderstaande stappen volgen in Fiscaal Gemak en Exact Online.

In Fiscaal Gemak: de Fiscaal Gemak-omgeving opzetten

  1. Log in bij Fiscaal Gemak en klik op het tandwiel-icoon. Klik op Beheer en ga dan naar Koppelingen > API-koppelingen.
  2. Klik op de groene knop +API-koppeling toevoegen rechtsboven in de pagina.
  3. Vul in het tabblad Algemeen de Naam en Omschrijving in. Vul in het veld Gekoppelde gebruiker de naam van de gebruiker in en kies de juiste naam uit de lijst.
  4. Klik op Opslaan. Je ziet nu het pop-upvenster Sleutel. Sla de autorisatiesleutel op zodat je deze later kunt invullen in Exact Online.
  5. Vink Ik heb de sleutel bewaard aan en klik op OK.
  6. (Optioneel) Op het tabblad Instellingen kun je de instellingen van de koppeling beheren.

Je hebt nu alle stappen doorlopen om Fiscaal Gemak te koppelen aan Exact Online.

In Exact Online: de koppeling met Fiscaal Gemak opzetten in een practice management-administratie

  1. Ga in de practice management-administratie naar Administratienaam > Instellingen.
  2. Ga naar het tabblad Accountant en klik op Koppeling instellen naast het veld Fiscaal Gemak Instellingen.
  3. Vul de velden in: URL website (https://app.fiscaalgemak.nl), URL API (https://api-app.fiscaalgemak.nl) en de Autorisatiesleutel die je hebt ontvangen bij het opzetten van Fiscaal Gemak.
  4. Klik op Opslaan.

De koppeling met Fiscaal Gemak is nu ingesteld.

In Exact Online: De methode voor aangiften instellen

  1. Ga in de practice management-administratie naar Administratienaam > Instellingen. Ga naar het tabblad Elektronische aangifte en stel de deelmethode in als Alleen gebruiken voor deze hoofdadministratie (als dit niet al is ingesteld).
  2. Ga in de practice management-administratie naar Administratienaam > Stamgegevens. Klik onder Relaties op Cliënten. De lijst met cliënten wordt weergegeven.
  3. Klik op de relatie waarvoor je de koppeling wilt instellen.
  4. Ga naar het tabblad Dossier en maak een dossier aan, als dit nog niet gedaan is.
  5. Klik op Nieuwe toevoegen in de sectie Belasting en aangiften – instellingen op het tabblad Dossier.
  6. Kies Btw aangifte als het Type en stel de Verzendmethode in op Fiscaal Gemak.
  7. Kies of je Kopie opslaan in het dossier aan of uit wilt zetten.
  8. Klik op Opslaan.
  9. (Optioneel) Herhaal deze stappen indien nodig voor de ICP-aangifte.
Als je de practice management-functie niet gebruikt, kun je ook naar de pagina Administratie – Instellingen gaan voor de administratie waarvan je btw-aangiften naar Fiscaal Gemak wilt sturen. In het tabblad Elektronische aangifte kun je de Verzendmethode instellen op Fiscaal Gemak.

Je hebt nu de koppeling tussen Exact Online en Fiscaal Gemak aangemaakt. Wanneer je een btw-aangifte aanmaakt in de administratie die is gekoppeld aan de relatie, wordt de btw-aangifte ook naar Fiscaal Gemak verstuurd.

Meer lezen

Ontdek de mogelijkheden

Klaar om de volgende stap te zetten naar digitale efficiëntie? Laten we praten! Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen bouwen we aan een succesvolle toekomst voor jouw bedrijf.