De effectiviteit van verkoopkanalen analyseren

di 13 dec 2022

Je kunt je producten en diensten via meerdere kanalen verkopen. Met verkoopanalyses kun je analyseren welke kanalen het meest effectief zijn. Met de gegevens van de analyses krijg je meer inzicht in je verkooptransacties per verkoopkanaal. Zo kun je bepalen welke verkoopkanalen het meest effectief zijn voor bepaalde producten of diensten.

Om verkoopanalyses aan te maken, moet je verkoopkanalen aanmaken in Exact Online en deze koppelen aan je offertes, verkooporders en facturen.

Verkoopkanalen aanmaken en koppelen

  1. Ga naar Administratienaam > Stamgegevens > Verkoop > Verkoopkanalen.
  2. Klik op Nieuw.
  3. Voer een Code en een Omschrijving in.
  4. Vink Actief aan, zodat het verkoopkanaal kan worden geselecteerd in je transacties.
  5. (Optioneel) Voer eventueel notities in met aanvullende informatie over het verkoopkanaal.
  6. Klik op Opslaan.

Nadat je een verkoopkanaal hebt aangemaakt, kun je deze koppelen in offertes, verkooporders en verkoopfacturen.

Om dit te kunnen doen, moet je eerst het veld Verkoopkanaal toevoegen aan de kop van de offerte, verkooporder of verkoopfactuur.

Lees meer over pagina’s in Exact Online aanpassen.

Verkooptransacties analyseren

Je kunt de verkoopmarge- en verkoopanalyserapporten groeperen op Verkoopkanaal, zodat je inzicht krijgt in de verkooptransacties per verkoopkanaal. Het verkoopmargerapport bekijk je via Verkoop > Analyse en resultaten > Resultaten > Verkoopmarge. Het verkoopanalyserapport bekijk je via Verkoop > Analyse en resultaten > Resultaten > Verkoopanalyse.

Lees meer over verkoopanalyses genereren.

Meer lezen

Ontdek de mogelijkheden

Klaar om de volgende stap te zetten naar digitale efficiëntie? Laten we praten! Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen bouwen we aan een succesvolle toekomst voor jouw bedrijf.