Handelsbedrijven zitten meer dan ooit in een onderhandelingspositie om winstgevendheid te beschermen. Dat blijkt uit de resultaten van de Exact KMO Barometer. Meer dan 1 op 5 (22%) van de handelsbedrijven geeft aan dat ze een negatieve nettowinstmarge verwacht, het effect van inflatie is daarbij onontbeerlijk. 43% van de handelsbedrijven ziet de verkoop afnemen omdat ze genoodzaakt zijn de prijzen te verhogen. Om marges te verbeteren, investeert de sector (53%) voornamelijk in het onderhandelen met leveranciers.
“Het komt natuurlijk niet als een verrassing dat kmo’s in de handel de inflatie voelen. Maar de KMO Barometer laat nu zien hoe groot de impact ervan is”, vertelt Chris Spaander, Senior Solution Marketing Specialist bij Exact. “De meerderheid van de kleine en middelgrote handelsbedrijven verwacht winst te maken in 2023. Maar hoewel een op drie kmo’s in de handel een positieve tot sterk positieve winstmarge verwachten, vreest 8% dat ze hun productie zal moeten beperken als gevolg van de inflatie. We zien het effect van de inflatie ook terug in de manier waarop ondernemers hun marges willen verbeteren. Want 53% van de ondernemers in handel zet in op stevig onderhandelen met leveranciers, wat 10% meer is dan voorgaande jaren en daarmee het belangrijkste middel om marges te verbeteren.”
Handelsbedrijven zetten in op snelle levering en goede kwaliteit
Om zich te onderscheiden van concurrenten zet 56% van de handels kmo’s in op het leveren van een kwalitatief assortiment. Snel en tijdig leveren volgt op de voet (44%). Investeren in het imago van het bedrijf maakt de top drie compleet, 35% van de handelsbedrijven zet hierop in. Zoomen we dieper in op snel en tijdig leveren, zien we een duidelijke noodzaak voor deze focus. Het is de grootste sectorspecifieke uitdaging van 2023 voor maar liefst 63% van de handelsbedrijven in België.
Goed overzicht van uitstaande vorderingen en schulden lastig, 11% facturen achterstallig
Net als voorgaande jaren werden kmo’s in de handel gevraagd naar hun boekhoudkundige uitdagingen. Het verlagen van de administratieve druk staat op de eerste plaats, ongeveer een derde van de handelsbedrijven vindt dit lastig, nipt gevolgd door de uitdaging om klanten tijdig te laten betalen. Kijken we nader naar deze laatste uitdaging, dan zien we dat 11% van de facturen bij handelsbedrijven achterstallig zijn, 7% van die facturen wordt uiteindelijk zelfs nooit betaald.
Verantwoord ondernemen belangrijk, 34% voert beleid op diversiteit en inclusie
Voor het eerst werden respondenten van de KMO Barometer gevraagd naar hun mening over verantwoord ondernemen. Met recht een hot topic, want twee op de drie handelsbedrijven geeft aan dat verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling is, iets meer dan het kmo-gemiddelde van 58%. Kijken we naar het beleid dat kmo’s in de handel voeren, dan zien we dat dit met name gericht is op diversiteit en inclusie in het personeelsbestand (34%) en het verlagen van de CO2-voetafdruk (30%) van het eigen bedrijf en binnen de sector.
Exact voert het Barometer onderzoek uit sinds 2014, zowel in Nederland als België. Naast overall rapporten presenteert Exact ook sectorspecifieke bevindingen in de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy.