De module Debiteurenbeheer is vanaf nu beschikbaar

17 jun 2022 | Updates

Door middel van debiteurenbeheer zorg je ervoor dat jouw klanten (je debiteuren) hun facturen zo snel mogelijk betalen. Als je debiteurenbeheer op orde is, kun je je kasstroom aanzienlijk verbeteren. We hebben een gloednieuwe module voor Debiteurenbeheer ontwikkeld met een heleboel gave functies die je nu aan je abonnement kun toevoegen. Als je deze module gebruikt, kun je je klanten automatische herinneringen sturen die je kunt instellen in hun herinneringsprofiel. Dit bespaart je veel tijd, want je hoeft geen handmatige herinneringen meer te sturen. Bovendien zijn de timing en de taal van de herinneringen afgestemd op elke klant, zodat de relatie met je klant goed blijft. Ook kun je de herinneringsprofielen volledig aanpassen aan jouw behoeften. Dit geeft meer flexibiliteit zodat je op de juiste manier met je klanten kunt communiceren.

Deze gave functies gebruiken

  • Cockpit Debiteurenbeheer

    In deze cockpit vind je een uitgebreid statusoverzicht van jouw openstaande posten en de bijbehorende herinneringen, to do’s, klanten en meer. Je kunt de cockpit bereiken via Cockpits > Algemeen > Debiteurenbeheer cockpit of Verkoop > Debiteurenbeheer > Algemeen > Cockpit. Je komt er ook via de sectie Automatische herinneringen van de Debiteurenbeheer cockpit.

  • Specifieke debiteurenbeheertaken en -notities

    Je kunt specifieke debiteurenbeheertaken en/of -notities aanmaken en koppelen aan een klant en/of openstaande post. Door middel van deze taken en notities kun je voortdurend belangrijke acties en andere relevantie informatie bijhouden. Er zijn verschillende manieren om taken en/of notities aan te maken:

    1. Ga naar Verkoop > Verkoopfacturen > Openstaande taken > Aanmaken.

    2. Ga naar Verkoop > Verkoopfacturen > Openstaande taken > Overzicht en klik op Nieuw.

    3. Ga naar Activiteiten > Overzicht activiteiten en klik op Nieuw. Ga naar de sectie Debiteurenbeheer en selecteer een taak.

    4. Ga naar Relaties > Klanten > Klanten > Overzicht. Selecteer de betreffende klant. Ga naar Overzicht > Debiteurenbeheer en klik op Taak.

  • Herinneringen

    Als een openstaande post van jouw klant is verlopen, dan stuurt de module Debiteurenbeheer automatisch een herinnering. In deze module zie je ook een duidelijk overzicht waar je de status van alle herinneringen kunt bekijken. Zo nodig kun je actie ondernemen. Om dit overzicht te openen, klik je op Verkoop > Debiteurenbeheer > Herinneringen > Overzicht.

  • Herinneringsoverzicht per openstaande post

    Dankzij dit handige overzicht krijg je inzicht in de herinneringsstatus van openstaande posten. Je kunt deze pagina op verschillende manieren openen:

    1. Ga naar Relaties > Klanten > Klanten > Overzicht. Selecteer de betreffende klant. Ga naar Overzicht > Debiteurenbeheer.

    2. Ga naar Verkoop > Debiteurenbeheer > Herinneringen > Overzicht.

    3. Ga naar Verkoop > Openstaande posten > Openstaande posten > Overzicht.

    4. Ga naar Verkoop > Openstaande posten > Openstaande posten > Ouderdomsanalyse.

  • Maatwerkopties

    Deze module heeft veel maatwerkopties. Je kunt de automatische herinneringen tijdelijk uitschakelen of voor bepaalde klanten helemaal uitzetten. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om de instellingen voor je debiteurenbeheer, herinneringsprofielen en de taal van de herinneringse-mails aan te passen.

De module Debiteurenbeheer activeren

Eerst moet je controleren of je de vereiste rechten hebt. Ga naar Gebruikersnaam > Mijn Exact Online > Rechten en klik op het tabblad Financieel. Je vindt de volgende rechten in de sectie DebiteurenbeheerDebiteurenbeheer beheren en Debiteurenbeheerrapportages bekijken.

Lees meer over jouw rechten in Exact Online.

Als je de benodigde rechten hebt, dan kun je deze module vervolgens activeren voor gebruik. Houd er rekening mee dat je dit voor elke administratie moet doen. Ga naar Administratienaam > Instellingen. Ga naar het tabblad Debiteurenbeheer en vink het vakje Inschakelen aan in de sectie Debiteurenbeheer. Klik op Opslaan.

Lees meer over module Debiteurenbeheer activeren en klantprofielen aanpassenDebiteurenbeheer en het gebruik van de cockpit, en Debiteurenbeheer en het verkrijgen van inzicht en het beheren van openstaande posten.

Over Tomfin

Als Exact Online partner zorgen we voor een optimale integratie van Exact Online binnen je bedrijf. We hebben een directe en persoonlijke aanpak. We geven opleidingen op maat zodat je het maximale haalt uit de software. Daarnaast heb je bij ons steeds een vast aanspreekpunt die jouw dossier kent en geven we je advies waar nodig. Tomfin begeleidt je van a tot z bij het digitaliseren van jouw bedrijf.

Graag kennismaken? Bel of mail ons en we maken snel een afspraak!

Meer lezen

Migratie naar One Exact Identity

Migratie naar One Exact Identity

Sinds kort is Exact Online overgestapt naar One Exact Identity (OEI). Dit is een nieuwe manier om in te loggen die de veiligheid en gebruiksgemak...

Ontdek de mogelijkheden

Klaar om de volgende stap te zetten naar digitale efficiëntie? Laten we praten! Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen bouwen we aan een succesvolle toekomst voor jouw bedrijf.