De module Debiteurenbeheer is vanaf nu beschikbaar

17 jun 2022 | Updates

Door middel van debiteurenbeheer zorg je ervoor dat jouw klanten (je debiteuren) hun facturen zo snel mogelijk betalen. Als je debiteurenbeheer op orde is, kun je je kasstroom aanzienlijk verbeteren. We hebben een gloednieuwe module voor Debiteurenbeheer ontwikkeld met een heleboel gave functies die je nu aan je abonnement kun toevoegen. Als je deze module gebruikt, kun je je klanten automatische herinneringen sturen die je kunt instellen in hun herinneringsprofiel. Dit bespaart je veel tijd, want je hoeft geen handmatige herinneringen meer te sturen. Bovendien zijn de timing en de taal van de herinneringen afgestemd op elke klant, zodat de relatie met je klant goed blijft. Ook kun je de herinneringsprofielen volledig aanpassen aan jouw behoeften. Dit geeft meer flexibiliteit zodat je op de juiste manier met je klanten kunt communiceren.

Deze gave functies gebruiken

  • Cockpit Debiteurenbeheer

    In deze cockpit vind je een uitgebreid statusoverzicht van jouw openstaande posten en de bijbehorende herinneringen, to do’s, klanten en meer. Je kunt de cockpit bereiken via Cockpits > Algemeen > Debiteurenbeheer cockpit of Verkoop > Debiteurenbeheer > Algemeen > Cockpit. Je komt er ook via de sectie Automatische herinneringen van de Debiteurenbeheer cockpit.

  • Specifieke debiteurenbeheertaken en -notities

    Je kunt specifieke debiteurenbeheertaken en/of -notities aanmaken en koppelen aan een klant en/of openstaande post. Door middel van deze taken en notities kun je voortdurend belangrijke acties en andere relevantie informatie bijhouden. Er zijn verschillende manieren om taken en/of notities aan te maken:

    1. Ga naar Verkoop > Verkoopfacturen > Openstaande taken > Aanmaken.

    2. Ga naar Verkoop > Verkoopfacturen > Openstaande taken > Overzicht en klik op Nieuw.

    3. Ga naar Activiteiten > Overzicht activiteiten en klik op Nieuw. Ga naar de sectie Debiteurenbeheer en selecteer een taak.

    4. Ga naar Relaties > Klanten > Klanten > Overzicht. Selecteer de betreffende klant. Ga naar Overzicht > Debiteurenbeheer en klik op Taak.

  • Herinneringen

    Als een openstaande post van jouw klant is verlopen, dan stuurt de module Debiteurenbeheer automatisch een herinnering. In deze module zie je ook een duidelijk overzicht waar je de status van alle herinneringen kunt bekijken. Zo nodig kun je actie ondernemen. Om dit overzicht te openen, klik je op Verkoop > Debiteurenbeheer > Herinneringen > Overzicht.

  • Herinneringsoverzicht per openstaande post

    Dankzij dit handige overzicht krijg je inzicht in de herinneringsstatus van openstaande posten. Je kunt deze pagina op verschillende manieren openen:

    1. Ga naar Relaties > Klanten > Klanten > Overzicht. Selecteer de betreffende klant. Ga naar Overzicht > Debiteurenbeheer.

    2. Ga naar Verkoop > Debiteurenbeheer > Herinneringen > Overzicht.

    3. Ga naar Verkoop > Openstaande posten > Openstaande posten > Overzicht.

    4. Ga naar Verkoop > Openstaande posten > Openstaande posten > Ouderdomsanalyse.

  • Maatwerkopties

    Deze module heeft veel maatwerkopties. Je kunt de automatische herinneringen tijdelijk uitschakelen of voor bepaalde klanten helemaal uitzetten. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om de instellingen voor je debiteurenbeheer, herinneringsprofielen en de taal van de herinneringse-mails aan te passen.

De module Debiteurenbeheer activeren

Eerst moet je controleren of je de vereiste rechten hebt. Ga naar Gebruikersnaam > Mijn Exact Online > Rechten en klik op het tabblad Financieel. Je vindt de volgende rechten in de sectie DebiteurenbeheerDebiteurenbeheer beheren en Debiteurenbeheerrapportages bekijken.

Lees meer over jouw rechten in Exact Online.

Als je de benodigde rechten hebt, dan kun je deze module vervolgens activeren voor gebruik. Houd er rekening mee dat je dit voor elke administratie moet doen. Ga naar Administratienaam > Instellingen. Ga naar het tabblad Debiteurenbeheer en vink het vakje Inschakelen aan in de sectie Debiteurenbeheer. Klik op Opslaan.

Lees meer over module Debiteurenbeheer activeren en klantprofielen aanpassenDebiteurenbeheer en het gebruik van de cockpit, en Debiteurenbeheer en het verkrijgen van inzicht en het beheren van openstaande posten.

Waar zoek je naar?

Wie is Tomfin?

Wij helpen KMO’s groeien door het digitaliseren van bedrijfsprocessen met Exact Online voor Boekhouden, Handel, Productie en Project Management. Tomfin is officieel erkend als Exact Online partner met meer dan 26 jaar ervaring en specialisatie in (analytisch) boekhouden en fiscaliteit.

Tomfin helpt kmo’s digitaliseren met Exact Online vanuit een bedrijfsmatige achtergrond. We werken sinds 1996 met Exact en zijn expert in boekhouden en fiscaliteit, waardoor we meer doen dan louter implementeren.

Of het nu gaat om het opzetten van analytisch boekhouden, integraties, herstructureren van bedrijfsprocessen, complexe btw-regelgeving of internationale handel: we kunnen jou helpen. Kiezen voor Tomfin, is kiezen voor persoonlijke service en financieel-fiscale expertise.

blog

Lees verder.

Méér uit je boekhouding halen met analytisch boekhouden

Méér uit je boekhouding halen met analytisch boekhouden

Weet je niet goed waar al het geld naartoe gaat, blijf je eindeloos rekenen met spreadsheets of vraag je je af waarom de winst toch kleiner blijkt te zijn dan verwacht? Dan kan het voeren van een analytische boekhouding je waarschijnlijk helpen. Een analytische boekhouding is het hulpmiddel bij...

Kosten besparen door je boekhouding te automatiseren

Kosten besparen door je boekhouding te automatiseren

Werk je nog steeds met talloze spreadsheets en een verouderd boekhoudprogramma? Geef je nog je facturen in een doos aan je boekhouder en heb je daardoor nooit een actueel inzicht in je financiële gegevens? Dan is dit artikel iets voor jou. Veel ondernemers zien hun boekhouding als een noodzakelijk...

Digitalisatie het einde van de kmo-boekhouder?

Digitalisatie het einde van de kmo-boekhouder?

Manueel werk digitaliseren Digitale systemen bieden kmo's de dag van vandaag de mogelijkheid om boekhoudkundige taken te automatiseren. Daarbij komt dat dit voor de kmo veelal stukken goedkoper is, waardoor heel wat werk van de boekhouder dreigt te verdwijnen. Maar betekent dit daarom dat het...

nieuws

Laatste updates.